Předložený pozměňovací návrh č. 2636 ke sněmovnímu tisku 366 omezuje platnost definice bezpečného odstupu při předjíždění cyklisty pouze na
silnice a místní komunikace, zatímco podle současného znění definice platí na
všech pozemních komunikacích (§ 2 zákona o pozemních komunikacích). Směřuje tak
k vyjmutí účelových komunikací (§ 7 zákona o pozemních komunikacích).
Tato výjimka je nadbytečná,
nevhodná a přináší značné nejasnosti.
Obdobný pozměňovací návrh se již
objevil před dvěma lety v Senátu. Spolek SVOL, který návrh inicioval, bizarně
varoval před „dopravním kolapsem v lesích“. Za jeden a půl roku účinnosti
zákona se však žádný problém
v praxi neobjevil, což přiznávají i zástupci spolku SVOL. Naopak,
definice bezpečného předjíždění cyklisty zvýšila ohleduplnost mezi účastníky
silničního provozu.
Jedná se o principiální nesouhlas
se zásahy do vlastnického práva plynoucí z práva každého na obecné
užívání lesa, které zavedla Marie Terezie v roce 1754. Každý má právo
vstupovat do lesa na vlastní nebezpečí, to se však týká padajících
stromů, nikoli vzájemných střetů vozidel. Odpovědnost řidičů vozidel za újmu na
zdraví zrušení definice bezpečného předjíždění nijak neomezí. Není systémové,
aby v lesích platila jiná pravidla než na ostatních pozemních
komunikacích. Odpor proti definici bezpečného předjíždění je pouze zástupnou záminkou snahy
v budoucnu omezit či zakázat přístup
nejen cyklistů, ale i chodců do lesa. Podle současné úpravy o případném omezení přístupu do lesa nerozhodují vlastníci lesa, ale správní
úřady. Ačkoli spolek SVOL vyhrožoval zákazy vjezdu jízdních kol do lesů, nikde
se tak nestalo, protože definice bezpečného předjíždění rozhodně není
dostatečným a legitimním důvodem k takovému omezení (stejně absurdní „logikou“ by
se například všechny lesní cesty mohly stát pouze jednosměrnými).
Návrh přináší nejistotu
v tom, že v terénu často není možné odlišit účelovou komunikaci od
místní komunikace. Cyklista ani motorista by tak nemohli vědět, která
úprava v daném místě platí.
Účelové komunikace nejsou jen lesní a polní cesty a nejsou
vlastněné jen soukromými subjekty. V řadě
případů jsou na nich vyznačeny významné (i mezinárodní) cyklotrasy, na nichž by cyklisté byli paradoxně méně chráněni než
na silnicích.
Odůvodnění původního pozměňovacího
návrhu v Senátu správně konstatovalo: „Nejčastějšími typy účelových
komunikací jsou polní a lesní cesty, jejichž konstrukční šířka umožňuje
zpravidla jízdu pouze jednoho vozidla s míjením protijedoucích vozidel
na výhybnách nebo na místech mimo komunikaci“.
Na komunikacích, jejichž šířka
umožňuje jízdu pouze jednoho vozidla, není možné bezpečně předjíždět cyklistu.
Například na lesní cestu širokou 3 m se vedle sebe traktor široký 2,5 m a cyklista široký 0,7 m jednoduše vůbec nemohou vejít.
To je plně v souladu s definicí
bezpečného odstupu při předjíždění cyklisty. Není-li možné minimální vzdálenost
1,5 m, resp. 1 m dodržet, předjíždění možné není.
V praxi mohou na takových komunikacích nastávat zejména
tyto situace:
- Motorista zpomalí a za cyklistou dojede k širšímu místu. Například k výhybně (jejichž zřizování je na úzkých komunikacích povinné), vjezdu či křižovatce. Zpravidla se jedná pouze o desítky metrů.
- Motorista zpomalí a cyklista zastaví a v případě potřeby též uhne mimo komunikaci. Motorista ho následně objede. Na
objíždění se na rozdíl od předjíždění odstup 1,5 m, resp. 1 m nevztahuje.
Cyklista umožní
své objetí z těchto důvodů:
- Je v zájmu cyklisty, aby
k objetí došlo bezpečně. Ani pro cyklistu není příjemné, jede-li za ním motorové vozidlo příliš
dlouho.
- Cyklista má povinnost neomezovat plynulost
provozu a nebránit předjíždění [§ 17 odst. 4 a § 18 odst. 1 písm. b) zákona
o silničním provozu].
- Každý je povinen chovat se ohleduplně [§ 4 písm. a) zákona o silničním
provozu].
Současná úprava tedy provoz na účelových komunikacích zcela
adekvátně řeší.
Zvažovaná výjimka není logická. Smyslem výjimky není a nemůže být legalizace nebezpečného předjíždění cyklisty bez bezpečného
odstupu na komunikaci, jejíž šířka umožňuje bezpečnou jízdu pouze jednoho
dvoustopého vozidla. Vzhledem k nezpevněnému a často nekvalitnímu povrchu,
vegetaci a dalším překážkám je dodržování bezpečného odstupu právě na účelových
komunikacích velmi důležité.
V případě protisměrného míjení či vyhýbání
vozidel je na takovéto komunikaci zpravidla nutné výrazné zpomalení či
zastavení alespoň jednoho z vozidel – celý manévr je naopak bezpečnější než při
souběžné jízdě zejména z důvodu vzájemného očního kontaktu a plné kontroly
situace ze strany obou řidičů (motoristy a cyklisty, v případě řidiče
dvoustopého vozidla navíc na straně řidiče) po celou dobu manévru, což je v případě souběžné jízdy zcela vyloučeno (navíc s horším odhadováním situace na
straně spolujezdce z pozice řidiče).
Navíc podstatná část účelových komunikací slouží mimo jiné veřejnému
pohybu pěšky a na jízdním kole, přičemž není zpravidla možné ani účelné
vedle jednopruhové účelové komunikace s minimálním provozem motorových vozidel
vytvářet samostatné bezmotorové komunikace (stezky pro chodce a cyklisty).
To podtrhuje nedávný rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 6. 2022, č. j. 10 As 99/2022-56 (BA 11/2022 s. 58): „Při
posouzení, zda je naplněna podmínka nutné komunikační potřeby jakožto jednoho
ze znaků veřejně přístupné účelové komunikace, nelze vycházet pouze z toho, že
v okolí existuje jiná pozemní komunikace, z rozdílu ve vzdálenostech sporné a alternativní komunikace nebo z toho, že alternativní cesta (silnice) je
„kvalitnější“ než sporná (např. polní nebo lesní) komunikace. Zohlednit je
třeba také stav obou komunikací, jejich bezpečnost či konkrétní využívání v dané
lokalitě, a to nejen z pohledu motoristů, ale i cyklistů nebo pěších.“
Bezpečný odstup je stanoven například v Německu, Francii, Velké
Británii, Španělsku, Portugalsku nebo Belgii. V žádné ze zahraničních
úprav neexistuje výjimka pro některý z typů úzkých komunikací. Bezpečnost je
nutné zachovávat na všech typech pozemních komunikací.
Další zdroje:
- VIDEO: Kamion míjí cyklistu o centimetry, návěs za ním doslova vlaje (https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/cyklista-predjizdeni-kamion-naves-slovensko-malacky-lozorno.A210622_164802_automoto_fdv)
- Zachovejte pravidlo bezpečného předjetí cyklisty, vyzývají odborníci a významné osobnosti (http://www.tomaskindl.cz/2022/08/otevrenydopis.html)
- Bohumil Špaček: Strašní lesů páni nemají rádi velocipéd (https://www.pressreader.com/czech-republic/mf-dnes/20211129/281758452563248)
- Jiří Motýl: Nemožnost předjíždění na lesních cestách? Jen kouřová clona (https://mestemnakole.cz/2021/11/komentar-nemoznost-predjizdeni-na-lesnich-cestach-jen-kourova-clona/)
- Jan Lipold: Máte silnici, zapomeňte na zkratku přes les. Ani náhodou, řekl soud (https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-glosa-mate-silnici-zapomente-na-zkratku-pres-les-ani-nahodou-rekl-soud-207862)
- Hynek Paštěka: Řidiči předjíždějí kola opatrněji. Novela podle expertů pomohla, na centimetry se nehraje (https://www.lidovky.cz/domov/novela-silnicni-zakon-cyklista-objizdeni-ridic-vzdalenost.A220624_184446_ln_domov_lros?zdroj=LN_otvirak)
Žádné komentáře :
Okomentovat