Nedávno uplynulo 79 let od historické události, kdy dva cyklisté
zabili jednoho motoristu. Jmenovali se Jozef Gabčík a Jan Kubiš.
Tento zajímavý detail dokládá fakt, že cyklisté mohou motoristy
omezovat, těžko je však mohou ohrožovat. Chodci, cyklisté a motoristé
nejsou zvláštní živočišné druhy. Všichni jsme lidé a většina z nás
střídá různé role účastníků silničního provozu.
Musíme respektovat, že na silnici nejsme sami. Pokud zrovna sedíme za
volantem, dejme potřebný prostor těm, kteří jedou na kole. Nepředjíždějme,
dokud to nebude zcela bezpečné. Pokud zrovna jedeme na kole, nezdržujme
zbytečně dlouho ty, kteří jedou autem. Když je silnice moc úzká, zajeďme do
nejbližší výhybny či vjezdu.
20 centimetrů nestačí
Doporučení chovat se ohleduplně však nestačí. Snad všichni si uvědomujeme,
že je třeba zákonem upravovat nejvyšší dovolenou rychlost, protože každý může
mít jinou představu, jaká rychlost je bezpečná. Stejné je to s bezpečným
odstupem při předjíždění cyklisty.
Příkladem člověka, kvůli kterému potřebujeme konkrétní definici
bezpečného odstupu, je senátor Zdeněk Nytra. Na jednání hospodářského výboru
tvrdil, že nechápe, proč by měl být odstup minimálně 1,5 metru, když v cyklopruhu
na předjíždění prý stačí 20 centimetrů. A že kdyby měl dodržovat
odstup 1,5 metru, tak by na silnicích třetí třídy musel vjet do
protisměru, což by bylo nebezpečné, protože tam přece může jet jiné auto.
Pro zřízení cyklopruhů platí jednoznačná pravidla s definovanými
minimálními bočními odstupy a skladebnostmi vázanými mimo jiné na nejvyšší
dovolenou rychlost. Odstup opravdu nikdy není 20 centimetrů. Navíc se
nejedná o předjíždění. Je to jednodušší, protože není třeba předjížděcí
manévr: zrcátka, blinkr a otáčení volantem.
Bezpečné předjíždění na většině silnic samozřejmě znamená alespoň
částečné najetí do protisměru nebo do vedlejšího pruhu. Nelze předjet v okamžiku,
kdy v protisměru zrovna jede jiné vozidlo, anebo v zatáčce či před
horizontem, za které není vidět. Právě v takových situacích dochází k závažným
nehodám nejčastěji.
Pokud pan senátor Nytra při předjíždění vůbec nevybočuje ze směru
jízdy, ohrožuje životy ostatních. Doufejme, že potřebnost bezpečného odstupu
pochopí dříve než na lavici obžalovaných po tragické nehodě, kdy mu vzdálenost
přibližně 1,5 metru spočítá soudní znalec. Právě tomu se návrh snaží
předejít.
Zahoďte kola, jezděte autem
Bezpečný odstup schválila v polovině dubna Poslanecká sněmovna. V praxi
skokově došlo ke zvýšení ohleduplnosti na silnicích. To je skvělá zpráva, za
kterou musíme řidičům poděkovat. Je vidět, že bezpečný odstup může fungovat
stejně dobře, jako funguje v zahraničí. Senátor Nytra však navrhuje jeho
vyškrtnutí. Jakou alternativu nabízí? Co tím veřejnosti sděluje? Nemáme
bezpečný odstup dodržovat? Máme se chovat neodpovědně? Nemáme jezdit na kolech?
O smýšlení pana senátora Nytry dost vypovídá jeho druhý návrh,
kterým žádá vyškrtnutí sblížení úpravy dnes nepovinných „stezek pro chodce a cyklisty“
a dosud povinných „stezek pro cyklisty“. Řada lidí včetně pana senátora
různé druhy stezek nijak nerozlišuje. Bohužel ho nezajímá, že užití stezky může
být nebezpečnější například z důvodu odbočování a křížení jinak
rovného úseku silnice, nevhodného povrchu nebo velkého množství chodců. Věřme
lidem na kole, že si ve svém vlastním zájmu dovedou vybrat bezpečnější trasu.
Vyhánět cyklisty ze silnice, protože někde poblíž je stezka, která často ani
nevede tam, kam cyklista míří, je stejně absurdní jako vykazovat motoristy ze
silnice, protože přece mají dálnici. Že je stezek málo a netvoří souvislou
síť? Vaše smůla, na kole nejezděte!
Bezpečný odstup je existující povinnost. Návrh nepřináší žádné
zvýhodnění ani omezení některého ze způsobů dopravy. Posiluje bezpečnost, která
je v zájmu všech. V Poslanecké sněmovně návrh podpořily všechny
strany s výjimkou SPD. Věřím, že rozum zvítězí nad negativními emocemi i v Senátu.
Článek vyšel na Aktuálně.cz (4. 6. 2021).
Žádné komentáře :
Okomentovat