Nová úprava bezpečného odstupu při předjíždění cyklisty vstoupí v účinnost
1. ledna 2022. Minimální vzdálenost mezi motorovým vozidlem a cyklistou
má být 1,5 metru. V místech s nejvyšší dovolenou rychlostí do 30 km/h
bude stačit 1 metr.
Pro motoristy:
- při předjíždění přejedeme do protisměru nebo do vedlejšího pruhu; můžeme přitom přejet plnou čáru,
- nepředjíždíme, když v protisměru jede jiné vozidlo, anebo v zatáčce či před horizontem, za které není vidět,
- používáme blinkry,
- nikoho neohrožujeme, ani když se podle našeho názoru nechová správně.
Pro cyklisty:
- sledujeme dopravní situaci kolem sebe a snažíme se zbytečně dlouho nezdržovat,
- usnadňujeme své předjetí nebo objetí: jede-li za námi motorové vozidlo a komunikace je úzká, zajedeme co nejvíce ke kraji, do nejbližší výhybny či vjezdu nebo zastavíme,
- ukazujeme motoristovi za námi, kdy nás může předjet,
- chráníme zranitelnější: pokud jedeme rychle, místo stezky pro chodce a cyklisty volíme silnici.
Dopravními odborníky jasně stanovený standard pro
předjíždění řidiči usnadní rozhodování, zda je bezpečné předjížděcí manévr
uskutečnit. Cyklista bude mít dostatek prostoru na to, aby se vyhnul překážkám,
jako jsou například kanály, výtluky nebo nejrůznější znečištění vozovky, které
se nejčastěji vyskytují při pravém okraji vozovky, tedy právě v prostoru
jízdy cyklisty, a bude též chráněn před tlakovou vlnou působenou většími
vozidly. Stanovený bezpečný odstup bere v potaz také přirozené vychylování
jízdní dráhy jízdního kola způsobené například poryvy větru, nerovností
povrchu, frekvencí šlapání či otočením cyklisty, aby sledoval dopravní situaci
za sebou.
Kde je možné předjíždět
Cyklistu předjíždíme stejně jako jiné vozidlo. Ve většině případů lze
cyklistu předjet při dodržení bezpečného odstupu okamžitě. Vzdálenost 1,5 metru
odpovídá zhruba polovině jízdního pruhu. Bezpečné předjíždění na většině silnic
tedy znamená alespoň částečné najetí do protisměru nebo do vedlejšího pruhu.
Minimální stanovenou vzdálenost je možné pro jistotu překročit a cyklistu
předjet úplně v protisměru či úplně vedlejším pruhem.
Pokud se s cyklistou setkáme v místě, kde jej nemůžeme
bezpečně předjet, musíme zpomalit, než dojedeme na místo, kde to možné bude.
Nelze předjet typicky v okamžiku, kdy v protisměru zrovna jede jiné
vozidlo, anebo v zatáčce či před horizontem, za které není vidět. Kam
nevidíme, tam nejezdíme. Nepředjíždíme, pokud si nejsme jisti, že předjížděcí
manévr stihneme včas dokončit.
Při předjíždění je třeba počítat i s rychlostí cyklisty. Nepředjíždíme, chystáme-li se odbočit doprava. Při odbočování nutně zpomalíme a cyklistovi bychom překřížili dráhu. Velký pozor je třeba dát v pravotočivé zatáčce, abychom cyklistu nevytlačili příliš brzkým přiblížením zadní nápravy ke kraji vozovky.
Problémem nebudou ani delší úseky označené plnou čárou. Prováděcí vyhláška nově legalizuje přejetí plné čáry při předjíždění
cyklisty. Obdobně je legální předjet cyklistu za svislou dopravní
značkou „Zákaz předjíždění“.
Předjížděcí manévr
Samotný předjížděcí manévr se skládá z těchto kroků: levé zrcátko,
levý blinkr, točení volantem doleva, pravé zrcátko, pravý blinkr, točení
volantem doprava. V zrcátkách zkontrolujeme, zda právě nejsme předjížděni
a následně zda jsme cyklistu již bezpečně předjeli. Používání blinkrů je
důležité zejména proto, abychom o cyklistovi informovali řidiče vozidel
jedoucích za námi, kteří ho mohou mít v zákrytu.
Jede-li cyklista v cyklopruhu, o předjíždění se nejedná a stačí
se jednoduše držet ve svém pruhu. Přesto lze doporučit zvýšenou opatrnost.
Vzájemná ohleduplnost
Jedeme-li na kole, nezdržujme zbytečně dlouho ty, kteří jedou autem.
Když je silnice na bezpečné předjetí moc úzká, zajeďme co nejvíce ke kraji nebo
do nejbližší výhybny či vjezdu. Pokud to nestačí a rozměrnější auta bychom
zdržovali dlouhé minuty, například velmi pomalou jízdou do kopce, je lepší na
vhodném místě úplně zastavit.
Projíždíme-li nepřehlednou zatáčkou, můžeme řidiči za námi ukázat, aby
zpomalil, pokud v protisměru něco jede. A naopak pokynout, že nás
předjet může – to však jen v případě, že jsme si zcela jisti, tedy pokud
nehrozí, že se v protisměru rychle objeví vozidlo z další zatáčky.
Vzájemné poděkování blinkry a zamáváním každého potěší.
Vychovávání na silnice nepatří
Na rozdíl od zahraničí u nás cyklisté nesmějí jezdit vedle sebe.
To platí i pro větší skupinu cyklistů navzdory tomu, že předjetí skupiny
jedoucí po dvojicích je jednodušší. Co dělat s cyklistou, kterého nemůžeme
bezpečně předjet, protože jede příliš daleko od kraje? Komunikujme. S větším
odstupem za ním krátce informativně zatrubme, aby o nás věděl.
Naopak nikdy agresivně nevytrubujme cyklistu v okamžiku, kdy ho už
předjíždíme, aby se nelekl. Neohrožujme ho těsným předjížděním ani stříkáním z ostřikovačů.
Pokud se podle našeho názoru cyklista nechová, jak má, netrestejme ho. Od toho
je tu policie. Agrese, rozčilování a „vychovávání“ k ničemu dobrému
nevede a na silnice nepatří.
Silnice jsou pro všechny
Cyklisté jsou účastníky provozu a je třeba s nimi počítat.
Stejně jako motoristé nejezdí jen po dálnicích, ani cyklisté nejezdí jen po
cyklostezkách. Cyklisté nemají povinnost užít stezky pro chodce a cyklisty.
Nově nebudou muset užít ani stezky pro cyklisty. Důvodem neužití stezky může
být například nevyhovující trasa, špatný technický stav nebo přeplněnost
stezky. Věřme cyklistům, že si v zájmu vlastního bezpečí podle svých
schopností a aktuální situace dokážou sami vybrat, kudy pojedou.
Cyklisté a motoristé nejsou zvláštní živočišné druhy. Všichni jsme
lidé a většina z nás střídá různé role účastníků silničního provozu.
Pár vteřin za zničené životy nestojí. Negativní emoce se brzy uklidní, jakmile
lidé zjistí, že se stejně jako v zahraničí žádná dopravní katastrofa
nekonala a že zákon přispěje ke kultivaci chování na silnicích. Na
bezpečné předjíždění si zvykneme podobně jako na kdysi zavedenou přednost
chodců na přechodech. Již v dubnu, kdy změna prošla třetím čtením v Poslanecké
sněmovně, ohleduplnost skokově vzrostla. Za to je třeba řidičům poděkovat.
Přeji nám všem hodně šťastných kilometrů bez nehod, ať již za volantem,
za řídítky nebo pěšky!
Článek vyšel na Aktuálně.cz (24. 9. 2021) a na Městem na kole (29. 12. 2021).
Žádné komentáře :
Okomentovat