Ministrovi dopravy Martinu Kupkovi
(ODS) vadí, že motoristé mají dodržovat bezpečný odstup při předjíždění
cyklisty 1,5 metru, resp. 1 metru v místech s rychlostí
omezenou do 30 km/h. Navrhuje proto zrušení odstupu při nižších
rychlostech a v ostatních případech faktickou nevymahatelnost. Jedná
se o startovní výstřel, který může skončit úplným zrušením tohoto pravidla. Ministr
Kupka marně hledá věcné argumenty pro ukvapenou změnu ustanovení účinného teprve
od začátku roku. Žádná dopravní katastrofa se totiž nekoná. Návrh bohužel opět spustil
vlnu negativních emocí a manipulativních lží.
Co je skutečný problém
Lesníci se teď reálně rozhodují,
že zakáží cyklistům lesní cesty - a mají na to právo! Tím ministr Kupka vyhrožoval
na jihlavské
konferenci CityChangers. Není to pravda. Na lesní cestě široké 2,5 metru
prostě není fyzicky možné předjíždět, zákon nezákon. Hoaxy o zákazech
vjezdu jízdních kol do lesů se v médiích objevovaly již loni. Už od dob
Marie Terezie je les volně přístupný. O zákazech vjezdu nerozhodují
lesníci, ale silniční správní úřady. Pravidlo 1,5 metru není dostatečným
důvodem k zákazům. Je to jen klamavé zastrašování.
Zákazy cyklistů v lesích
nerostou jako houby po dešti. Lesní cesty byly jen záminkou. Ministr chce pravidlo
bezpečného předjíždění fakticky zničit nejen na lesních cestách, ale na všech
silnicích. Vytahuje těžký kalibr: statistiku.
Čísla přece nelžou. Pravidlo 1,5 metru je prý zbytečné, protože nehod
kvůli nedodržení bezpečného odstupu je málo. A navíc si cyklisté za nehody
můžou sami, problém je jen na jejich straně! Anebo je to jinak?
Podle ministra Kupky je nehod s nedodržením
bezpečného odstupu pouze 86 ze 4000 ročně. Málo je však jen nehod, kde je
nedodržení odstupu uvedeno jako úzce definovaná „hlavní příčina nehody“. Srážky
způsobené nevhodným předjížděním ale mají v policejních statistikách
desítky příčin. Seriózně
zpracovaná analýza uvádí, že srážky s příčinou nevhodného předjíždění
tvoří nejméně 10 % srážek cyklisty a jiného vozidla, souviset s ním
však může kolem 30 % všech srážek. U smrtelných nehod je tento podíl
ještě o polovinu vyšší. Zpráva
australského úřadu pro bezpečnost dopravy uvádí, že vůbec nejčastější
příčinou smrtelných nehod cyklistů byla srážka zezadu, a právě to bylo
důvodem, proč Austrálie také zavedla pravidlo 1,5 metru. Nové pravidlo
zachraňuje životy.
Silnice jen pro auta?
Ministr Kupka poukazuje na to, že
67 % nehod zaviní cyklisté. Kontext vyvolává dojem, že mluví o srážkách
cyklistů a motoristů, tedy že motoristé zaviní jen menší část nehod. „Nehod
zaviněných cyklisty bylo loni 70 % a řidiči 30 % z celkového
počtu střetů,“ upřesňuje pojistný
matematik České kanceláře pojistitelů Petr Jedlička. Číslo 70 % je
zavádějící a číslo 30 % je úplně lživé.
Faktem je, že motoristé zaviní
dokonce 80 % nehod, kterých jsou účastníky. Jak je to možné? Tato čísla
totiž zahrnují všechny nehody včetně samonehod. Nejsou tudíž vypovídající.
Mícháme jablka s hruškami. V kontextu vztahu cyklistů a motoristů
je třeba brát v potaz pouze nehody mezi cyklisty a motoristy. Při
vzájemných nehodách je dlouhodobě vina ze 60 % na straně motoristů a ze
40 % na straně cyklistů. Vzhledem k naprosté převaze dopadu těžkých
následků srážek s motorovými vozidly na cyklisty jsou cyklisté
jednoznačnými oběťmi. Realita je tedy přesně opačná, než jak se ji ministr
Kupka snaží manipulativně podat.
Ještě horší než to, co ministr
Kupka říká, je to, co naopak neříká. Jak se cyklisté mají předjíždět? Jak bude
zajištěna jejich bezpečnost, když zrušíme i minimální vzdálenost 1 metru?
Odpověď prozradila dopravní expertka Stanislava
Jakešová z Týmu silniční bezpečnosti. Podle ní je pro cyklisty v první
řadě nejbezpečnější na silnice vůbec nevjíždět: „Spíš bych radila cyklistům,
aby byli mimo silnici, mimo provoz vozidel, aby obce stavěly cyklostezky,
protože tohle je nebezpečné a bude.“ Pravidlo 1,5 metru logicky není
třeba, když cyklisté ze silnic a lesních cest zmizí.
Obviňování oběti. V tom
spočívá nemorální argumentace odpůrců cyklistů. Vždyť cyklista, který jede po
silnici, někdy dokonce bez helmy, si za nehodu a její následky může sám! Je
to stejně zvrácené jako obviňovat ženy a dívky v sukních, které se
odvážily jít ven. Vždyť si o znásilnění samy říkaly!
Jádro sporu není v tom, jak
předjet cyklistu. Jde o to, jestli silnice a lesní cesty jsou jenom
pro auta, anebo také pro jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích:
chodce, bezmotorová vozidla a jezdce na zvířatech, včetně například matek
s dětskými kočárky nebo vozíků pro invalidy. Chceme je všechny zakázat,
nebo respektovat?
Pravidlo 1,5 metru
funguje
Cyklisté nejsou „nepřátelé“
motoristů. Naopak. Silnice nejsou nafukovací a individuální automobilová
doprava je prostorově nejnáročnější. Motoristé, kteří neuvažují krátkozrace,
jsou rádi za to, že někdo dobrovolně jede jinak než autem, protože díky tomu se
i jim lépe jezdí a parkuje.
Všichni jsme lidé a většina
z nás střídá role chodců, cyklistů a motoristů. Díky novému pravidlu
se motoristé snaží být mnohem ohleduplnější a za to bychom jim měli velmi
poděkovat. Vzájemné vztahy se začínají kultivovat.
Pravidlo 1,5 metru platí například
také v Německu, Francii, Španělsku, Portugalsku, Spojeném království Velké
Británie a Severního Irska nebo Belgii. Buďme rádi, že patříme
k vyspělým státům západní Evropy, kde nepanuje anarchie, ale individuální
odpovědnost a respekt k ostatním lidem. Nenechme ministra Kupku, aby
nás vrátil do minulého století!
Článek vyšel v MF Dnes (4. 8. 2022).
Žádné komentáře :
Okomentovat