Podle již dnes platné úpravy předjíždějící motorista musí dodržet
bezpečný odstup při předjíždění cyklisty. Není však dopředu určena žádná
konkrétní vzdálenost. Konkrétní vzdálenost určují až soudní znalci v případě
nehody.
Podle obdobných úprav platných v Německu,
Francii, Španělsku, Belgii, Portugalsku nebo Austrálie se navrhuje definice
bezpečného odstupu.
Bezpečným bočním odstupem při předjíždění cyklisty se rozumí vzdálenost
mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního
kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 m. V místě s nejvyšší
dovolenou rychlostí nepřevyšující 30 km/h bude vzdálenost bezpečného
bočního odstupu při předjíždění cyklisty nejméně 1 m.
Součástí novely je i legalizace přejíždění podélné čáry souvislé
(tzv. plné čáry) při předjíždění cyklisty. Podle současné úpravy totiž
podélnou čáru souvislou je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat,
pouze pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo
pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího
mimo pozemní komunikaci.
Návrh dále upřesňuje stávající povinnost užít vyjmenovaná cyklistická
opatření. Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro
cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem
zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, bude cyklista
povinen jich užít v daném místě a směru, ledaže by tím mohla být
ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.
Přibližuje se tak právní úprava jednotlivých typů stezek, když ani
čisté „stezky pro cyklisty“ nebudou bezvýjimečně povinné. Podle stávající
úpravy cyklisté ani chodci nemají povinnost užít „stezku pro chodce a cyklisty“.
Článek vyšel na Ekolist.cz
(14. 4. 2021).
Žádné komentáře :
Okomentovat