Cyklisty čeká od Nového roku šok. Značky zakazující
vjezd na lesní cesty. Takové zprávy vzbuzovaly rozruch na podzim loňského roku.
Varovaly před údajnými důsledky zákona, který od 1. ledna zavedl bezpečný
odstup při předjíždění cyklisty 1,5 metru.
Katastrofa se nekonala
Žádné zákazy vjezdu jízdních kol se s počátkem
roku neobjevily. O umístění dopravní značky totiž nerozhoduje nějaký
spolek, ale silniční správní úřad. Je pravda, že zákazy vjezdu v některých
místech již z dřívější doby existují. Není to ale nic plošného, naopak
musejí být individuálně odůvodněny, naprojektovány, posouzeny a jsou i soudně
přezkoumatelné. Zákon o 1,5 metru rozhodně není dostatečným důvodem k zákazu.
Odstup 1,5 metru je možný všude, kde se vyhnou dvě
dvoustopá motorová vozidla. Stejnou „logikou“, jakou spolek požaduje zákaz
vjezdu jízdních kol, by proto bylo možné požadovat, aby všechny tyto komunikace
byly pouze jednosměrné. To je samozřejmě absurdní.
Dopravní kolaps se nekonal ani počátkem roku, ani na
jaře se startem cyklistické sezony. Odpůrci cyklistů se však nevzdávají a plánují
apelovat na poslance. Pod hlavičkou Komise pro
dopravu Rady Asociace krajů České republiky navrhují
zrušit pravidlo 1,5 metru na úzkých komunikacích. S odůvodněním, že na
komunikacích šířky 3,0 m „lesní technika není schopna objet cyklisty v požadovaným
odstupu 1,5 m“.
Celé to nápadně připomíná kdysi také velmi
kontroverzní zákaz kouření v restauracích. Na západ od nás úprava chránící
životy a zdraví bez problémů funguje. Odpůrci straší katastrofickými
dopady, jež nenastaly. Poslední pokusy o návrat na východ probíhají v prvních
měsících účinnosti, dříve, než praxe ověří pozitiva nové úpravy.
Předjíždění není objíždění
Co dělat, když se motorové vozidlo s cyklistou setká
na příliš úzké komunikaci? Totéž, jako když se setkají dvě motorová vozidla.
Jedno z nich u kraje zastaví a druhé jej opatrně objede. Objíždíme vozidlo
(cyklistu), které stojí. Předjíždíme vozidlo (cyklistu), které jede. Bezpečný
odstup 1,5 metru, resp. 1 metr v místě s nejvyšší dovolenou
rychlostí do 30 km/h, platí pouze při předjíždění cyklisty, nikoli při
jeho objíždění.
Doufejme, že se ze strany spolku jedná pouze o nepochopení
rozdílu mezi zdánlivými synonymy „předjíždění“ a „objíždění“. Těžko si
totiž představit, jak by na lesní cestě široké 3,0 metry traktor či kamion se
dřívím široký 2,5 metru předjížděl jedoucího cyklistu, aniž by ho ohrozil na
životě.
- VIDEO: Kamion míjí cyklistu o centimetry, návěs za ním doslova vlaje (iDnes, 23. 6. 2021)
Pravidlo 1,5 metru platí již delší dobu v řadě
jiných států, kde mají stejně úzké komunikace. Nikde neexistuje výjimka pro
nějaký typ komunikací. Důvodem zavedení tohoto pravidla je bezpečnost, která
musí být zachována všude.
Dejme nové úpravě čas, aby se mohla v praxi
osvědčit.
Článek vyšel v Lidových novinách (4. 5. 2022) a na Lidovky.cz (4. 5. 2022).
Související zdroje:
- Bohumil
Špaček: Strašní lesů páni nemají rádi velocipéd (MF Dnes,
29. 11. 2021)
- Jiří
Motýl: Nemožnost předjíždění na lesních cestách? Jen kouřová clona (Městem
na kole, 29. 11. 2021)
- Václav
Vlk Volráb: Bouře ve sklenici vody, nebo reálná hrozba? (Velo
9/2021)
- Tomáš Kindl: Jak předjet cyklistu na úzké silnici? (MF Dnes, 8. 4. 2021)
- Střet
s Tatrou na cyklostezce žena nepřežila (JcTED.cz,
17. 8. 2021)
Žádné komentáře :
Okomentovat